# آزمون استخدامی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

آزمون استخدامی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

شرایط عمومی استخدام :

۱ .داشتن تابعیت ایران
۲ .تدین به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور مصرح در قانون اساسی
۳ .التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۴ .انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی(ویژه آقایان)
۵ .عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
۶ .نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
۷ .داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام میشوند (طبق نظر کمیسیون پزشکی یا گروه طب کار دانشگاه)
۸ .عدم انفصال از خدمت و یا عدم اخراج توسط دستگاهها و موسسات دولتی
۹ .داوطلبان نباید از جمله افرادی باشند که به موجب آراء مراجع قضائی و ذیصلاح، از خدمات دولتی منع شده باشند.
۱۰ .داوطلبان استخدام نباید از مستخدمین رسمی، ثابت و پیمانی دستگاههای اجرایی و یا بازخرید خدمت آنها باشند.

شرایط اختصاصی استخدام :

۱ .داشتن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۲۵ سال سن تمام برای دارندگان دیپلم بهیاری، ۳۵ سال تمام برای دارندگان مدارک تحصیلی کاردانی وکارشناسی،۴۰ سال تمام برای دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و ۴۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکتری و بالاتر
تبصره: موارد ذیل به شرط ارائه تأییدیه های معتبر، به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:
– جانبازان، آزادگان، فرزندان و همسر شهدا، فرزندان و همسر جانبازان ۲۵ درصد به بالا، فرزندان و همسر آزادگان که حداقل یک سال و بالاتر سابقه اسارت دارند و رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه (فقط بسیج سپاه پاسداران و جهادگران) از شرط حداکثر سن معاف می باشند.
– افراد خانواده معظم شهدا (شامل پدر، مادر، خواهر و برادر) تا میزان ۵ سال.
– رزمندگان دارای کمتر از شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، به میزان مدت حضور در جبهه.
– داوطلبان قراردادی تمام وقت، شاغل در دانشگاه/دانشکده و سایر موسسات تابعه وزارت متبوع، به خدمت اشتغال داشته اند، به میزان خدمت قراردادی آنها(طبق سابقه بیمه).
– داوطلبانی که به صورت غیر رسمی (دارای قرارداد مستقیم) و تمام وقت در وزارتخانه ها، موسسات، شرکت های دولتی، بانکها و شرکت های تحت پوشش آنها ، شرکت های بیمه های دولتی، شهر داری ها و موسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، موسسات و شرکت های ملی و مصادره شده که به نحوی از بودجه و کمک
دولت استفاده می کنند، نهاد های انقلاب اسلامی و شرکت های تحت پوشش آنها از تاریخ ۲۲/۱۱/۵۷ به خدمت اشتغال داشته اند، به میزان مدت غیر رسمی آنها.
– داوطلبانی که طرح خدمت نیروی انسانی موظف را باستناد قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان انجام داده اند، به میزان انجام خدمت فوق.
– مدت خدمت سربازی انجام شده

۲ .مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان رشته های «اجباری» که در حین انجام خدمت قانونی در واحدهای تابعه دانشگاه/دانشکده مورد درخواست میباشند، میتوانند صرفاً در آزمون استخدامی همان دانشگاه/دانشکده شرکت نمایند.
تبصره- در خصوص داوطلبانی که به استناد بخشنامه شماره ۸۵۴/۱۰۰ مورخ ۱۶/۷/۹۳ وزارت متبوع، نسبت به تمدید طرح آنان اقدام شده است، و همچنین داوطلبانی که به استناد بند ۱ بخشنامه شماره ۱۵۹۱/۲۰۹/د مورخ ۲۳/۰۵/۱۳۹۲ متقاضی انجام خدمات قانونی بدون احتساب ضریب منطقه خدمتی باشند، در مدت باقیمانده تا سقف قانونی، نیازی به ارائه گواهی «پایان طرح» ندارند و گواهی «اشتغال به طرح» برای اینگونه افراد کفایت مینماید. ضمناً مشمولین مذکور میتوانند با ارائه گواهی مربوطه در آزمون سایر دانشگاه/ دانشکدههای علوم پزشکی نیز شرکت نمایند.
۳ .مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته های دارای طرح «اختیاری» که طرح خود را در سایر موسسات تابعه وزارت متبوع میگذرانند در صورتی میتوانند در آزمون استخدامی دانشگاه/دانشکده شرکت نمایند که موافقت «انصراف از طرح» دانشگاه/دانشکده محل گذراندن طرح را ارائه نمایند.
۴ .مشمولین تعهدات «ضریب k «در صورتی که در مناطق محروم دارای ضریب ۵/۳) سه پنجم) و ۵/۵,۳) سه و نیم پنجم)
مشغول به خدمت باشند می توانند در آزمون استخدامی همان دانشگاه/دانشکده (صرفا برای همان منطقه مورد تعهد) شرکت نمایند. دیگر مشمولین تعهدات ضریب k در صورتی مجاز به ثبت نام در آزمون (در هر رشته- محل) می باشند که از میزان تعهدات آنان حداکثر ۳ ماه باقی مانده باشد(ملاک عمل برای محاسبه حداکثر سه‹۳ ‹ماه، از تاریخ آخرین روز ثبت نام می-باشد).
۵ .در خصوص مشاغل«کارشناس فوریت های پزشکی»، «کاردان فوریت های پزشکی»، «کارشناس ارتباطات و عملیات (پزشک)» علاوه بر شرایط فوق الذکر، داشتن شرایط ذیل نیز الزامی می باشد:
– قد داوطلب نباید از ۱۷۰ سانتی متر کمتر باشد.
– دارا بودن گواهینامه رانندگی ب۲ تا زمان اعـلام نتـایج اولیـه آزمـون (لازم بـه ذکـر اسـت افـراد زیـر ۲۴ سـال، چنانچـه فاقد گواهینامه مذکور باشند، در صورت قبـولی در آزمـون، بایسـتی تعهـد محضـری مبنـی بـر اخـذ گواهینامـه تـا پایـان
۲۴سالگی ارائه نمایند و در صورت عدم ارائه گواهینامه، قبولی آن ها کان لم یکن خواهد شد.)
– داشتن قدرت تکلم طبیعی ( نداشتن لکنت زبان)
– شاخص توده بدنی (BMI(کمتر از ۲۷ باشد.
– داشـتن آمـادگی جسـمانی و کسـب مهـارت هـای بـدنی بـرای امدادرسـانی سـریع و صـحیح (بـدین منظـور از داوطلبان آزمون آمادگی جسمانی بعمل خواهد آمد.)

مراحل ثبت نام :

۱ .تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی(تقاضانامه ثبت نام)؛
۲ .ارسال فایل عکس اسکن شده؛ داوطلب می بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را بر اساس شرایط ذیل آماده و از طریق سامانه آزمون ارسال نماید:
– عکس ۴×۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ).
– عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
– اندازه عکس اسکن شده باید حداقل ۳۰۰×۲۰۰ و حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل باشد.
– تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
– عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
– حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلوبایت بیشتر باشد.
– حاشیه های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
– حتی الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تذکر: اسکن عکس از روی کارتهای شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و…..) قابل قبول نمیباشد و داوطلبان لازم است از اصل عکس و مطابق با توضیحات فوق، اقدام به اسکن نمایند.
تذکر مهم: در صورت ارسال عکس غیرمعتبر، ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میگردد. با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون های قبلی، درخصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که در کافینت ثبت نام می کنند رخ داده است، تاکید میگردد چنانچه ثبت نام خود را توسط کافی نتها انجام میدهید، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف داوطلب، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

پرداخت وجه ثبت نام :

ثبت نام به صورت اینترنتی از روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۱ لغایت روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۶ انجام خواهد پذیرفت. متقاضیان واجد شرایط میبایست به سایت سازمان سنجش به نشان ی www.sanjesh.org مراجعه و پس از پرداخت مبلغ ۲۹۰/۰۰۰ ریال به صورت الکترونیکی و با کارتهای بانکی متصل به شبکه ی شتاب نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و ارائه اطلاعات مورد نیاز اقدام نمایند.
– لازم به توضیح است مدت زمان تعیین شده تمدید نمیگردد و متقاضیان باید در مدت زمان فوق نسبت به ثبت نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری نمایند.
– متقاضیان شرکت در آزمون باید پس از پایان ثبت نام کد رهگیری خود را یادداشت نموده و تا پایان مراحل استخدام نزد خود نگهداری نمایند.
– به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچوجه مسترد نمیگردد.
مدارک مورد نیاز در هنگام ثبت نام :

صرفاً داوطلبانی می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند که در زمان ثبت نام دارای مدارک ذیل باشد:
۱ -مقطع تحصیلی مندرج در شرایط احراز مشاغل ذکر شده در دفترچه راهنما
۲ -کارت ملی
۳ -شناسنامه
۴ -کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی و یا معافیت دائم (ویژه برادران)
۵ -مدارک دال بر ایثارگری( ویژه داوطلبان ایثارگر)
۶ -مدارک دال بر معلولیت عادی (ارائه گواهی معلولیت از سازمان بهزیستی)
۷ -مدارک دال بر بومی بودن (حسب مورد براساس هریک از موارد ده گانه ذکر شده در ذیل بند سه «امتیازات و سهمیههای قانونی»)
۸ -نامه گواهی اشتغال از دستگاه محل خدمت به همراه خلاصه سوابق (فرم شماره ۵۰۲ ( یا احکام قراردادی ویژه شاغلین
قراردادی (برای محاسبه امتیاز شاغلین قراردادی)
۹ -گواهی «پایان طرح» و یا «معافیت» برای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان رشتههای «اجباری» (مشمولین بند ۲ شرایط اختصاصی استخدام مستثنی میباشند)
۱۰ -گواهی«اشتغال به طرح» برای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان که طرح خود را به استناد بخشنامه شماره .اند نموده تمدید ۹۳/۷/۱۶ مورخ ۱۰۰/۸۵۴
۱۱ -گواهی مبنی بر موافقت با «انصراف از طرح» برای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته های «اختیاری» که طرح خود را در سایر موسسات تابعه وزارت متبوع (غیر از محل جغرافیایی خدمت) میگذرانند.
تذکر۱ :ملاک عمل برای محاسبه تاریخ گواهی فراغت از تحصیل، معافیت دائم و پایان خدمت نظام وظیفه داوطلبان، روز برگزاری آزمون (۱۹/۶/۱۳۹۵ (و محاسبه سن آنها از تاریخ ۲۸/۴/۹۵ می باشد.
تذکر۲ :مدرک تحصیلی وگواهی انجام خدمات قانون پزشکان و پیراپزشکان یا معافیت از مراجع ذیربط استعلام خواهد شد و تطبیق اولیه انجام شده در بند فوق ملاک قطعی براصالت مدارک نخواهد بود.
تذکر۳ :با توجه به اینکه مدارک متقاضیان، پس از تعیین نمرات داوطلبان در آزمون عمومی و تخصصی توسط دستگاه استخدام کننده بررسی خواهد شد، لذا در صورتی که مدارک داوطلبان (به ویژه مدارک ایثارگری، بومی، گواهی اشتغال به کار بـدون شـماره شناسه و معلولین عادی) مغایر با شرایط مندرج در این آگهی و همچنین اطلاعات مندرج در تقاضانامه ثبتنامی باشـد، هـیچگونـه حقی برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد، و در هر مرحله از آزمون، اعلام نتایج اولیه، مصاحبه استخدامی و حتـی درصـورت پـذیرش نهایی، داوطلب از سایر فرایند جذب و استخدام حذف خواهد شد و حق هیچگونه اعتراضی ندارد.

زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون :

– کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی ww.sanjesh.org قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۱۹ در تهران و با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استانها برگزار خواهد شد و ملاک تعیین حوزه امتحانی داوطلبان شهرستان محل اقامت فعلی میباشد که در تقاضانامه درج خواهند نمود. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون برروی کارت شرکت درآزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی داوطلبان خواهد رسید. لازم به ذکر است صدور کارت شرکت در آزمون به منزله تایید اطلاعات ارسالی از سوی داوطلبان نبوده و مدارک داوطلبان پس از اجرای آزمون توسط دستگاه اجرایی مربوط بررسی خواهد شد.
موادآزمون کتبی :

به هر یک از داوطلبان، یک دفترچه سوال عمومی و یک دفترچه سوال اختصاصی داده خواهد شد.
کلیه دروس آزمون عمومی و اختصاصی به صورت چهارگزینهای با ضریب یک (۱ (طراحی خواهد شد. ضمنا یک سوم نمره منفی به ازای هر سوال غلط در نظر گرفته خواهد شد.

مواد آزمون عمومی به شرح زیر تعیین میشود

۱ -فنّاوری اطلاعات (مهارت های هفتگانه ICDL )
۲ -ریاضی و آمار مقدماتی
۳ -زبان و ادبیات فارسی
۴ -معارف اسلامی
۵ -زبان انگلیسی عمومی
۶ -اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی
۷ -هوش و توانمندی های عمومی
تبصره۱ :اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سوال های معارف اسلامی معاف بوده و در این صورت نمره مکتسبه این داوطلبان، براساس مجموع تراز شده سایر سؤال های آزمون عمومی محاسبه خواهد شد.
تبصره۲ :سوالات عمومی در دو سطح «مقطع دیپلم بهیاری» و «مقاطع کاردانی و بالاتر» تهیه خواهد شد.
 سؤال های حیطه های تخصصی آزمون براساس دانش و مهارت های تخصصی متناسب با خوشه های شغلی یا مشاغل، بر اساس مواد آزمون مندرج در جدول شماره یک مشخص شده است.
داوطلبان صرفاً در صورتی می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند که مقطع تحصیلی، عنوان رشته تحصیلی و گرایش رشته تحصیلی آن ها با مقطع و عنوان رشته و گرایش تحصیلی ذکر شده در جدول شرایط احراز مشاغل (جدول شماره ۲ ) مطابقت داشته باشد.
نحوه اعلام نتیجه :

براساس دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه های اجرایی منضم به بخشنامه شماره۹۷۵۷/۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور سابق) تعیین حد نصاب و انتخاب افراد به شرح ذیل صورت می پذیرد:

محاسبه نمره آزمون کتبی

مجموع نمره کل اولیه داوطلبان با وزن چهل درصد (۴۰ (%برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰ (%برای حیطه تخصصی
محاسبه می گردد.

تعیین حدنصاب

شرط اولیه انتخاب داوطلبان استخدام جهت انجام مصاحبه استخدامی، کسب حدنصاب لازم در آزمون کتبی مطابق ذیل میباشد: برای تعیین حدنصاب در آزمون، پنجاه درصد (۵۰ (%بالاترین نمره مکتسبه در آن آزمون محاسبه و مبنای سایر مراحل انتخاب داوطلبان قرار میگیرد.
تذکر۱ :پس از تعیین حدنصاب ، داوطلبان فاقد حدنصاب از سایر مراحل استخدامی حذف و صرفاً کارنامه آزمون کتبی از طریق سامانه امتحانات جهت اطلاع برای آنها قابل مشاهده خواهد بود.
تذکر۲ :استخراج فهرست افراد دارای حدنصاب صرفاً بر اساس میانگین نمره عمومی و اختصاصی خواهد بود و در این مرحله سهمیه بومی و یا امتیازت کارکنان قراردادی وسایرامتیازات اعمال نخواهد شد. به عبارت دیگـر سـهمیه بـومی و کارکنـان قـراردادی بـرای استخراج فهرست اسامی چند برابر برای داوطلبانی اعمال خواهد شد که حدنصاب لازم را کسب کرده باشند.
تذکر۳ :کسب حد نصاب نمره لازم در آزمون هیچ گونه حق استخدامی ایجاد نمی کند.

متقاضیان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه ثبت نام سازمان سنجش به آدرس ذیل مراجعه نمایند.

لینک ثبت نام